Teknenin Yapı Elemanları Nedir?

Teknenin Yapı Elemanları Nedir?

Deniz taşıtlarından biri olan tekneler günümüzde aktif olarak kullanılan deniz araçlarındandır.  Yolcu tekneleri olduğu gibi hobi amaçlı kullanılan farklı boyutlarda olanları da mevcuttur. Amatör denizciler ve yeni tekne sahibi olmayı düşünenler için sizlere teknenin yapı elemanlarından ve nasıl oluştuğundan bahsetmek istiyoruz.

Tekneyi meydana getiren yapılar ve yapı elemanları şu şekildedir;

Ağaç Omurga : Bütün teknenin üzerine inşa edildiği baştan kıça uzanan, tekne iskeletinin altında ve ortasında yer alan temel  yapı elamanı.
Baş Bodoslama : Omurganın baş tarafında , teknenin başını oluşturan boyuna yapı elamanı.
Borda: Tekneni  su kesiminden yukarda kalan kısımları.
Borda ve Karina kaplaması: Teknenin dış yüzeyini örten ve kabuğu oluşturarak yüzmesini sağlayan parçalar.
Burma Tahtaları: Omurganın her iki tarafında baştan kıça uzanan ilk kaplama tahtaları.
Direk : Donanımın üzerine kurulduğu, armayı taşıyan  ana  yapı elamanı.
Direk Güverte Takozu:Direği güverte çıkışında destekleyen;direk,güverte bağlantısını sağlayan takoz.
Döşek: Postaların omurga bağlantılarını sağlayan ara parçalar.
Dümen Kovanı: Dümen milinin içinden geçtiği dikey boru.
Dümen Palası: Teknenin istenilen yönde gitmesini ve dönmesini sağlayan, kıç bodoslamaya takılan levha.
Dümen Topuğu: Dümen milinin omurga üzerinde oturduğu yuva.
Görder: Öksüz kemerelerin iç kenar bağlantılarını sağlayan  boyuna yapı elemanı.
Güverte: Teknede baştan kıça uzanan platform.
Güverte kaplaması: Kemerelerin üzerine çakılan ve güverteyi oluşturan parçalar.
Iskaça: Direk tabanının omurga üzerine oturduğu yuva.
Kamara Farşları: Kamara taban platformu.
Karina: Teknenin su kesiminin altında kalan dış kısmı.
Kasara: Teknenin baş,orta veya kıç kısmında oluşan güverteden daha yukarda kalan yapılar.
Kasara Tavanı: Kasara üst platformu.
Kemere : Karşılıklı postaları birbirine bağlayan enine yapı elamanı.
Kıç Ayna: Teknenin kıç şeklini düzleştirmek için kıç bodoslamaya bağlanan enine yapı elemanı.
Kıç Bodoslama : Omurganın kıç tarafında , teknenin  kıçını oluşturan boyuna yapı elamanı.
Kontra Omurga/Bodoslama: Omurganın veya bodoslamanın mukavemetini arttırmak için konan ve bodoslama boyunca uzanan ilave parça.
Kuşak: Postaların üzerine çakılan, baştan kıça uzanan ve teknenin boyuna direncini arttıran yapı elamanı.
Küpeşte: 1) Posta başlarını birbirine bağlayan ağaç veya çelik yapı elemanı. 2) Parampetin üst kenarını çevreleyen veya puntel başlarını birbirine bağlayan ahşap kuşak.
Omurga Saplamaları: Ağaç ve safra omurgayı birbirine bağlayan parçalar.
Öksüz Kemere: Kamara girişi,kasara, ambar ağzı gibi yapılar nedeniyle oluşan güverte bölünmelerine denk gelen kesilmiş, kısa kemereler.
Parampet: Yüklerin muhafazası ve insanların güvenliği için güverte üzerine dogru devam eden borda kaplamaları.
Posta (eğri): Omurgaya bağlanan, üstüne kaplamaların çakıldığı enine yapı elamanı
Praçol (Paraçol): Yapı elemanlarını birbirlerine bağlamakta kullanılan ve kullandıkları yerlere göre çeşitli şekillerde yapılan bağlantı parçaları.
Safra Omurga: Tekneye ek stabilite kazandırmak için omurga altına konan metal parça.
Sintine: Teknenin su altında kalan iç kısmı, iç tabanı.
Su Çekimi (Draft): Teknenin su kesiminden omurga veya salma en alt seviyesine kadar olan mesafe.
Su Hattı Boyu (LWL) : Su kesiminin baş ve kıç bodoslamalarla temas ettiği noktalar arasında kalan mesafe.
Su Kesimi: suyun bordayla temas ettiği hat.
Tam Boy (LOA): Baş ve kıç bodoslamaların en uç noktaları arasında kalan mesafe.
Tampon Kütüğü: Omurga  ve bodoslama  bağlantı parçaları.
Triz: İnce tahtalardan biçilmiş posta gibi görev yapan çıtalar.

No Comments

Post A Comment